Hae sivuilta

Akusta tuli voimanpesä

Johdottomien koneiden ja laitteiden heikoin lenkki on ollut akku. Sen ominaisuuksissa on ollut monia puutteita, jotka ovat rajoittaneet sujuvaa ja vaivatonta käyttöä. Kehitys on kuitenkin harpannut eteenpäin. Li-Ion-akku on siitä hyvä esimerkki.

Akku ei ole uusi keksintö. Nikkeli-kadmium-akun syntyaika on jo 1900-luvun alkupuolella. Nikkeli-metallihybridi-akku saatiin kehitettyä markkinakelpoiseksi 1980-luvulla. Litium-ioni-akku on tuorein tulokas näistä kolmesta akkutyypistä. Se on vasta nyt valloittamassa asemaa koneissa ja laitteissa, jotka toimivat aikaisemmin verkkovirralla.

180x124_akusta_voimaa.jpg

Trimmerissä akku on lähes huomaamattoman pieni, vaikka siinä on voimaa kuin pienessä kylässä. Yhdellä latauksella nurmikon reunaa siistii jopa satoja metrejä.

Li-Ion-akulla on  monia vankkoja ominaisuuksia, jotka tekevät siitä erinomaisen voimanlähteen esimerkiksi porakoneisiin, ruuvinvääntimiin ja ruohotrimmereihin.

Pasi Kivimaa Robert Boschilta vertasi eri akkutyyppejä, ja listasi Li-Ion-akun vahvuuksia. Ensin hän otti esiin lataustilan ”opettamisen” ja muisti-ilmiön.

100x100_akusta_voimaa_3.jpg

 

 

 

 

Isompi akku on napattu ruohonleikkurista. Pienempi kuuluu ruohotrimmeriin. Sama akku sopii myös joihinkin Boschin porakone/ruuvinvääntimiin.

 

 

 

 

 

 

Perinteisesti uudet akut on pitänyt ladata täyteen ja purkaa aivan tyhjiksi muutamia kertoja, jotta ne ”oppivat” ottamaan vastaan täyden latauksen. Li-Ion-akun voi ladata koska tahansa, ja myös ottaa käyttöön kesken latauksen.

Myös itsepurkautuminen on ollut harmillinen ominaisuus. Useimpia laitteita käytetään harvakseltaan kotioloissa. Parin kuukauden varastossa pölyttymisen aikana NiCd-akku purkautuu omia aikojaan noin 40 prosenttia ja NiMH-akku vieläkin pahemmin. Li-Ion-akun purkautuminen on vain 3–5 prosenttia.

– Lisäksi Li-Ion-akun hyviä puolia ovat keveys ja kestävyys. Teho suhteessa kokoon ja painoon on aivan omaa luokkaansa, Pasi Kivimaa vakuuttaa.

– Lisäksi Boschin li-Ion-akuissa on elektroninen kennon suojaus (ECP). Se suojaa ylikuormitukselta, ylikuumenemiselta ja syväpurkautumiselta.

Pasi Kivimaan mukaan ominaisuus pidentää akun ja koneen käyttöikää.

100x100_akusta_voimaa_2.jpg

 

 

 

 

Li-Ion-akku latautuu 75-prosenttisesti jo puolessa täyslatauksen ajasta. Akuissa ei ole muisti-ilmiötä, joten niitä voi ladata milloin tahansa ja säilyttää lataustelakassaan. Jännite myös pysyy tasaisena koko purkautumisajan.

 

 

 

 

LYHENTEITÄ:
NiCd  – Nikkeli-kadmium-akku
NiMH – Nikkeli-metallihybridi-akku
Li-Ion – Litium-ioni-akku

Teksti Hannu Hotakainen Kuvat Anja Tuomi Copyright www.hannuh.fi