Hae sivuilta

Kärry perässä turvallisesti

Väärin kuormattu peräkärry muuttaa auton ajo-ominaisuuksia merkittävästi ja saattaa tehdä yhdistelmästä hengenvaarallisen. Maantiellä voi napsahtaa sakkokin. Myös oikeaan sidontaan ja painorajoihin kannattaa kiinnittää huomiota.

samy.jpg 

Venekauppias Samy Arling suosittelee, että liinojen ja köysien kiinnitykset tarkistetaan noin viidentoista minuutin ajon jälkeen ja aika ajoin myös matkan edetessä. Myös valojen toimivuutta on syytä tarkkailla.

 

Peräkärryn kuljettamista on säädelty monin lakipykälin ja määräyksin. Niihin on syytä tutustua etukäteen, ettei maantiellä tule yllätyksenä sakkolappu. Myös turvallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä huolimaton tai virheellinen kuormaus ja puutteellinen sidonta voivat johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.

Jarruton kevytperävaunu kuuluu ajoneuvoluokkaan 01. Sen kokonaismassa on enintään 750 kg tai korkeintaan puolet vetoauton omamassasta. Auton valmistaja saattaa rajoittaa kytkentämassan sitäkin pienemmäksi. Asian voi tarkistaa rekisteriotteesta.

Jarruttomassa kevytperävaunussa ei tarvitse käyttää talvirenkaita, eivätkä sitä koske määräaikaiskatsastukset.

Yli 750 kg painava, mutta alle 3 500-kiloinen perävaunu kuuluu ajoneuvoluokkaan 02. Perävaunu on jarrullinen ja katsastettava joka toinen vuosi kalenterivuoden loppuun mennessä. Sitä koskevat samat talvirengasmääräykset kuin vetoautoa.

Perävaunuyhdistelmän suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa. Perävaunun rekisteriote pitää olla aina mukana – myös lainakärryssä. Jarrullisessa perävaunussa tulee olla oma varoituskolmio. Jos vetoautossa on nastarenkaat, ne täytyy olla myös perävaunussa.

Kortti kertoo

Ajokorttiluokkia on liki kolmekymmentä. Tavallisimmin lompakosta löytyy B-luokan ajokortti. Jo sillä voi ajaa auton ja peräkärryn yhdistelmää – tietyin rajoituksin. Ajoneuvon kokonaismassa saa olla enintään 3 500 kg ja peräkärryn kokonaismassa 750 kg. Vaihtoehtoisesti yhdistelmän kokonaismassa saa olla 3 500 kg, kunhan peräkärryn kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.

Auton rekisteriotteen lisäosasta puolestaan näkee, kuinka painavaa jarrutonta ja jarrullista peräkärryä autolla saa vetää. Kytkettävän peräkärryn paino lasketaan todellisesta painosta. Jos sallittu kytkentämassa on esimerkiksi 1 400 kg ja peräkärryn omamassa 300 kg, kuormaa saa olla 1 100 kg.

Kuormaa oikein

Vain alle yhden metrin takaylitystä ei tarvitse merkitä. Peräkärryssä takaylitys saa olla enintään kaksi metriä. Silloin ylitys on varustettava punaisella tai punakeltaisella lipulla ja pimeän tai huonon näkyvyyden vallitessa punaisella valolla ja heijastimella. Hyvän ylitysvalon saa paristolla toimivasta led-valaisimesta.   

Samat ylitysmääräykset koskevat myös ajoneuvon katolle tai tavaratilaan sijoitettua lastia. Lisäksi sallitaan enintään yhden metrin etuylitys. Etuylitys pitää merkitä aina punaisella tai punakeltaisella lipulla ja pimeän aikaan valkoisella valolla ja heijastimella.

Kuorma ei saa ylittää peräkärryn omaa leveyttä. Rajoitus ei kuitenkaan koske veneen kuljetusta. Tarvittaessa näkyvyys taaksepäin varmistetaan lisäpeilien avulla.

Peräkärry kuormataan mahdollisimman tasaisesti. Kuormasta kannattaa tehdä matala ja tukea se laitoihin. Se on myös sidottava liikkumattomaksi.

Ajo-ominaisuuksien kannalta on erittäin tärkeää, että kuorma painaa vetoaisaa alaspäin. Nostava aisa tekee ajoneuvoyhdistelmästä holtittoman. Töyssyssä ja väistötilanteessa vetoauton takapyörät saattavat jopa nousta ilmaan. Silloin auton kuljettajasta tulee matkustaja, ja vahinko on hyvin lähellä.

Aisapaino on harvoin liian suuri. Jos keskiverto mies jaksaa nostaa aisan vetokuulan varaan, aisan paino on jokseenkin sopiva heikentämättä ajo-ominaisuuksia.     

Sido huolellisesti

Kuorma on helpointa kiinnittää varta vasten suunnitelluilla sidontaliinoilla. Sellaisia kannattaa pitää jatkuvasti riittävä määrä auton takakontissa. Jo muutamalla kympillä saa asialliset sidontaliinat isonkin kuorman kiinnittämiseen.

Pelottavan usein näkee virheitä erityisesti veneen sitomisessa. Niistä Mc-Sea Oy:n venekauppias Samy Arling kertoo pari varottavaa esimerkkiä.

– Kumivene pitäisi kiinnittää aina etu- ja takalenkeistä – ei koskaan veneen ilmatäytteisten kylkien ympäri. Viileässä viimassa veneen ilmanpaine laskee ja liinat löystyvät, jolloin niiden koukut saattavat irrota tien töyssyssä. Ja seuraavassa heitossa koko vene putoaa kyydistä!

– Usein liinojen koukut kiepaistaan veneenkuljetusperäkärryn runkoputkien ympäri. Pitkin putkea liukumaan pääsevät liinat löystyvät ja veneen kiinnitys heikkenee, Samy Arling jatkaa.

Venetraileria ostaessa kannattaakin tarkistaa, että siinä on kunnolliset liinojen kiinnityslenkit. 

sidottu_vene.jpg

Turvallisessa kiinnityksessä liinojen veto on eteen ja taaksepäin. Perässä molemmilla sivuilla on oma liina. Se estää veneen sivuttaisen keikkumisen. Lisävarmistukseksi trailerin vinssi kannattaa kiinnittää veneen keulakoukkuun alaspäin vetävänä.

Teksti, kuva ja piirros Hannu Hotakainen  Copyright www.hannuh.fi